Hoe Nippon Recruitment in crisistijd een gat in de markt vond
Nippon Recruitment werft medewerkers voor (Japanse) bedrijven in Nederland. Een bijzondere niche waar je niet vaak over hoort. Gert-Jan van der Lei vertelt hoe hij jaren geleden een gat in de markt vond.
In 2008 bij de pakken neer zitten? Echt niet!
De financiële crisis van 2008 sloeg hard in bij iedereen, ook bij Gert-Jan van der Lei en zijn detacherings-/W&S-bureau. Veel klanten raakten failliet en de resterende klanten hadden geen nieuw personeel nodig. Een van de weinige klanten die wel bleef afnemen, was een Japans bedrijf. Toen dacht Gert-Jan bij zichzelf: “Die Japanners doen iets beter dan de Nederlanders. Ik moet mijn focus verleggen”. Zogezegd zo gedaan en Van der Lei ging zich richten op de Japanse markt.
Waar en hoe begin je?
De voorbereiding is het halve werk dus deed Gert-Jan eerst een marktonderzoek. Wat bleek? Er was geen enkele recruiter actief in Nederland die zich focuste op Japan. “Ik was op zoek naar het gat in de markt en heb het daadwerkelijk gevonden”, legt Van der Lei uit. In 2010 was het dan echt zo ver: de switch was gemaakt en Gert-Jan ging zich volledig toeleggen op Japanners.
Onverwacht goede resultaten
Binnen 3 maanden had Nippon Recruitment de eerste omzet te pakken en vanaf dat moment ging het bergopwaarts. “Ik ben samen met een Japanse collega begonnen. Inmiddels hebben we vier native Japanse consultants, een Nederlandse officemanager die Japans spreekt en continu 15 à 20 uitzendkrachten in dienst”, vertelt Gert-Jan trots.
Focus op Japanse markt: dat is wel even wat anders.
Er zijn tal van recruitmentbureaus in Nederland en er is er geen één die zich eraan waagt om zich te focussen op Japan. Het is lastig voor doorsnee bureaus om die stap te maken. Hoe komt dat? En waarom lukt dat Nippon Recruitment wel?
De taal van je klant spreken
Het zal je misschien niet verbazen dat er een groot cultuurverschil is tussen Nederland en Japan. Gert-Jan ziet dat er genoeg recruitmentbureaus een graantje mee willen pakken van de Japanse markt, maar dat zij grote fouten maken. “Wij Nederlanders spreken mensen bijvoorbeeld bij de voornaam aan. Dat is in de Japanse cultuur niet gebruikelijk. Ook het wegstoppen van iemands visitekaartje is not done volgens Japanners. Het zit hem in de kleine dingen die Nederlanders vaak niet snappen”, licht Van der Lei toe. “Communicatie is het begin van succes. Daarom is het zo belangrijk om letterlijk en figuurlijk de taal van je klant te spreken”.
Dat Gert-Jan wél begrijpt hoe de Japanse cultuur werkt, komt door zijn werkachtergrond. “Ik heb zelf voor een Japanse werkgever gewerkt en zo kennis opgedaan over Japan en haar inwoners”, vertelt Van der Lei.
Bedrijfsnaam trekt mensen
De naam Nippon Recruitment is heel bewust gekozen. Nippon betekent namelijk Japan en uit een onderzoek bleek dat de woorden Nippon, Japan, personeel, recruitment, banen, werk et cetera vaak in combinatie met elkaar worden Gegoogeld. Dit komt doordat Japanse bedrijven op zoek waren, en zijn, naar personeel dat goed in de Japanse cultuur past. Wanneer nu iemand deze zoektermen intoetst, komen ze dus bij Nippon Recruitment uit.
Beginnen, doorgaan en aan de toekomst denken
Nippon Recruitment bestaat nu 12 jaar. De afgelopen jaren is er veel gebeurd en is het bedrijf flink gegroeid. Waar is dat succes aan te danken?
Vanaf dag één goed werkproces
Vanaf het begin van 2008, nog vóór Nippon Recruitment, werd al gewerkt met WiseNose: de voorganger van ForceFlow. “Natuurlijk hebben we toen meerdere ATS systemen overwogen, maar WiseNose was flexibel qua betalen en had fijne randvoorwaarden. Bovendien was het contact heel prettig. Voor je het weet ben je dus al 14 jaar klant”, vertelt Van der Lei.
Hij voegt toe: “Het prettigst aan een dergelijk recruitmentsysteem, is dat het voor iedereen toegankelijk is. Je kunt elkaars werk inzien en eventueel taken overnemen bij ziekte of uitval. Dat bevordert de continuïteit.”
Vasthouden waar het mee begonnen is
Gert-Jan denkt na over de toekomst van Nippon Recruitment, maar liever nog niet te veel. “Ooit komt er een moment dat het bedrijf overgenomen moet worden. Het is dan belangrijk dat de opvolger vasthoudt aan waar we mee zijn begonnen. Dat wil zeggen: ons kantoor staat altijd open, we zijn laagdrempelig én we spreken de taal van de klant. Maar momenteel heb ik het zelf nog te leuk in mijn werk”, vertelt Van der Lei lachend.