Hoe een klein recruitment bureau uit Groningen zich tussen de internationale spelers begeeft
Hoe een klein recruitment bureau uit Groningen zich tussen de internationale spelers begeeft
Met een compact team van slechts vijf recruiters heeft 2M Recruitment zich weten te positioneren als de First Supplier bij multinationals. Zonder het doen van actieve sales heeft dit recruitmentbureau zich via mond op mond reclame belangrijk gemaakt voor veel grote internationale bedrijven.
Het begint bij autonomie en intrinsieke motivatie
Het team van 2M Recruitment is een veelal zelfsturend team. Iedere medewerker heeft de autonomie om beslissingen te nemen, waardoor er een omgeving van vrijheid en verantwoordelijkheid ontstaat. Jorrith van der Sluijs, de Teamleider van 2M Recruitment, benadrukt dat velen van hen een achtergrond hebben in de psychologie. Deze achtergrond is cruciaal, omdat ze zich richten op de ‘Human-Centric Approach.’ Dit houdt in dat ze werken vanuit een mensgerichte benadering. Voor hen is intrinsieke motivatie de kernwaarde bij het matchen van kandidaten met potentiële werkgevers. De visie van het bedrijf is dan ook dat dit twee kanten op werkt. Het team is bezig met de mens en zijn motivatie van binnen uit. Ze moeten hierin dan ook de vrijheid hebben om dit proces aan te gaan zoals zij denken dat goed is. Natuurlijk vroegen wij ook naar de verhouding tussen de commerciële targets en het matchen op intrinsieke motivatie. Daarin geeft Van der Sluijs aan: ́Natuurlijk dient er voldoende omzet te zijn om als bureau te kunnen bestaan. In mijn rol houd ik dit ook in de gaten, maar tot nu toe werkt onze benadering erg goed en is het vrijwel niet nodig om bij te sturen´.
Mond-tot-mond reclame
Het succes van 2M Recruitment heeft geleid tot positieve mond-tot-mondreclame. Zo zijn ze als concurrent in de markt gerold tussen veel andere (grote) bedrijven. "Wij hebben een aversie tegen de cowboys van de arbeidsmarkt. Echt op zoek gaan naar de intrinsieke motivatie van de kandidaat en die persoon plaatsen bij een bedrijf wat écht bij hem of haar past, dat is wat wij zien dat werkt. Ons doel is dan ook duurzame plaatsingen te realiseren door de persoon achter de kandidaat te begrijpen. Dit zien we terug in kandidaten die meerdere jaren werken voor onze klanten." aldus van der Sluijs.
De efficiënte van tooling
Een interessant aspect van 2M Recruitment is dat hun team zich in het noorden van het land bevindt, terwijl veel van hun klanten in het zuiden zijn gevestigd. “Door te werken met Forceflow kunnen wij heel overzichtelijk werken. Wij beginnen de ochtend met een korte meeting van 20 minuten. In deze tijd moeten we tientallen vacatures en tientallen kandidaten bespreken. Doordat ForceFlow een overzichtelijk dashboard heeft waarbij de data direct zichtbaar is, kunnen we snel zien waar in het proces aandacht aan besteed moet worden. Dit scheelt ons veel tijd waardoor we in contact met klanten en kandidaten heel betrokken kunnen blijven.” Het toevoegen van een tag/label aan kandidaten heeft ook hun werkwijze makkelijker gemaakt. ´Kandidaten zijn daardoor sneller te vinden en we hoeven niet meer bij elke vacature vanaf ´scratch´ te zoeken. We werken nu veel meer vanuit talentpooling waardoor er altijd wel een geschikte kandidaat benaderd kan worden´ vertelt van der Sluijs. 2M Recruitment zet de Human-Centric Approach in om daarin andere recruitmentbedrijven voor te blijven. Door het zoeken en begrijpen van de intrinsieke motivatie bouwen zij duurzame relaties op met én tussen kandidaten/werkgevers. Door ForceFlow kunnen zij de autonomie realiseren en de betrokkenheid met klanten waarborgen.