Meer transparantie in recruitment: verbeter de wereld en begin bij jezelf!
In de zoektocht naar het perfecte talent kan transparantie de sleutel tot succes zijn in de huidige arbeidsmarkt, stelt Nathan Harder, de drijvende kracht achter Melior Jobs. Maar hoe ziet hij die transparantie dan precies voor zich? Het is een fenomeen dat we allemaal herkennen: vacatureteksten waarbij de naam van de werkgever een mysterie blijft. Dit is niet alleen een frustratie voor kandidaten, maar ook een gemiste kans om jezelf als werkgever te presenteren, stelt Nathan Harder, eigenaar van Melior Jobs. In de ideale wereld zouden we volgens hem dan ook een soort ‘Funda’ hebben die transparantie zou brengen in de arbeidsmarkt; een platform waarop je precies zou weten bij welk bedrijf je solliciteert.
‘Je probeert ook niet eerst zelf je auto te maken voordat je hem toch naar de garage brengt.’
Voor Harder was dit transparante markt-idee hét basisprincipe voor zijn recruitmentbureau in de financiële sector. ‘Echte bedrijven met echte vacatures voor écht passende kandidaten’, zegt hij dan ook meerdere malen als wij hem spreken. Door klanten te helpen de focus op hun eigen bedrijfsvoering te houden ontkrachtte Harder meteen het idee dat recruitment een proces is dat je als bedrijf nog wel ‘even’ erbij kunt doen. ‘Als particulier ga je toch ook niet eerst zelf proberen je auto te maken voordat je tot de conclusie komt dat je hem toch naar de garage (de specialist) moet brengen?’
Unieke bedrijfspagina
In een recruitmentmarkt waarin veel recruiters vooral LinkedIn afstruinen naar kandidaten, benadert Harder met Melior Jobs het recruitmentproces al direct aan de voorkant anders, zegt hij. Namelijk veel door per bedrijf een unieke bedrijfspagina te maken, waar je natuurlijk de vacature kunt zien, maar juist ook de bedrijfscultuur en medewerkers in beeld brengt. Hierdoor kunnen kandidaten beter beoordelen of ze bij de organisatie passen.
‘Hoe authentieker de bedrijven worden gepresenteerd, hoe beter de kandidaten.’
´De pagina’s die in het teken staan van het bedrijf en hun cultuur maken zij bij Melior Jobs dan ook zelf, inclusief het beeldmateriaal en de teksten erbij. Het platform is dan ook geen ‘gewoon’ jobboard waar je als bedrijf zelf ‘even’ vacature op kunt plaatsen in de hoop dat er kandidaten reageren´, zegt Harder. Hij voegt daaraan toe dat hoe authentieker de bedrijven worden gepresenteerd, hoe beter de kwaliteit van de kandidaten wordt. ‘Tenslotte kan een verzekeringsadviseur momenteel bij elk bedrijf wel aan de slag. De vraag is bij welk bedrijf past hij het beste en daar willen ze zelf een stukje inzicht in krijgen.’
Goed is goed genoeg
Zijn ambitie om de recruitmentwereld te transformeren, brengt ook de keuze voor de juiste recruitmentsoftware met zich mee. Onder het mom ‘Goed is ook gewoon goed genoeg’ vergelijkt hij het wederom met een auto. ‘Je kunt uit gemakzucht grote leveranciers voor recruitmentsoftware kiezen, maar dan schaf ik een dure Mercedes aan terwijl ik met een Volkswagen Golf ook goed uit de voeten kan’, zegt Harder.
‘Ik wil geen dure Mercedes aanschaffen als ik ook met een Volkswagen Golf goed uit de voeten kan.’
Na zorgvuldige overweging en onderzoek koos hij dan ook voor de succesvolle combinatie van Booston en ForceFlow; beide sloten perfect aan bij zijn behoeften voor recruitmentsoftware. Booston zorgt voor de instroom van kandidaten en via ForceFlow komen die kandidaten vervolgens bij het juiste bedrijf en de vacature terecht.
Oproep om ook transparanter te gaan werken
Het idee van een Funda voor de arbeidsmarkt is natuurlijk niet nieuw. De visie van Harder is dat zijn aanpak in zijn niche uiteindelijk in elk geval leidt tot een meer transparante recruitmentmarkt. Dat is ook waarom hij zich bij de Recruitercodeheeft aangesloten. Hij hoopt dat andere recruitmentbureaus zich bij zijn streven naar transparantie zullen aansluiten en zo de hele markt positief zullen veranderen. Door bedrijven en hun echte vacatures duidelijk te presenteren, wordt de werving een eerlijker en gelijkwaardiger proces voor zowel werkgevers als kandidaten, zegt hij. Ook in andere branches dan hypotheken en verzekeringen.