Deze 5 acties doe je als recruiter in de zomer om straks voorop te lopen
Voor veel recruiters is de zomer een periode waarin het wat rustiger is. Vacatures staan op pauze, collega’s zijn met vakantie en de inbox piept net wat minder hard dan anders. Terwijl anderen vakantie vieren, kun jij nu je voorsprong pakken. De zomer is hét moment om je recruitmentproces slimmer, overzichtelijker en effectiever te maken.
Hier zijn 5 slimme dingen die jij deze zomer kunt doen om je recruitmentproces futureproof te maken:
1. Tijd om te luisteren (en leren)
Podcasts, whitepapers of boeken, de zomer is ideaal om inspiratie op te doen. Zet je noise cancelling koptelefoon op of pak er een boek bij en laat je bijpraten over trends, tech of sourcing hacks.
Luistertips:
- The Monkey Rock (Werf&)
The Monkey Rock: de nieuwe podcastserie van Werf& en EN HR solutions voor en door recruitment Leaders in Nederland. Ontdek de nieuwste inzichten, trends en inspirerende verhalen over recruitment en employer branding. - De Werkimago Podcast
Kim Werensteijn spreekt in deze podcast over recruitment, employer branding en ondernemerschap. Regelmatig schuiven vakgenoten aan om hun ervaringen en inzichten te delen. De gesprekken zijn open en praktijkgericht, met aandacht voor wat echt werkt (en wat soms niet). Met eerlijke verhalen die helpen om jouw positie op de arbeidsmarkt te versterken. - Recruiting Future (Engelstalig)
Deze podcast verkent hoe technologische ontwikkelingen, AI en veranderende arbeidsmarkten het recruitmentvak transformeren. In elke aflevering spreekt Matt Alder met experts en vernieuwers uit het vakgebied over thema’s als automatisering, skills-based hiring, candidate experience en de toekomst van TA-teams.
2. Richt je ATS eindelijk goed in
Een ATS is alleen zo goed als hoe jij het gebruikt. Toch blijft het in de waan van de dag vaak liggen om écht te kijken naar hoe je systeem is ingericht. Werken je workflows nog logisch? Staan je kandidaten goed overzichtelijk ingedeeld? Hoe actueel zijn je e-mailtemplates eigenlijk nog? De zomer is hét moment om dat allemaal eens goed op te frissen en naar je eigen hand te zetten. Zo start je het najaar met een systeem dat met je meewerkt, in plaats van tegen. En werk je nog niet met een ATS, plan dan een demo in om te zien of het iets voor jou kan zijn.
ForceFlow kent voor bureaus zelfs een ‘Doe-Het-Zelf’ implementatie, zodat je tijdens deze rustige periode in eigen tempo je eigen ATS kant en klaar inricht. En werk je al met ForceFlow? Dan zorg je er zelf voor dat alles logisch is ingericht: van de stappen in je proces tot hoe kandidaten zijn gegroepeerd. Voeg bijvoorbeeld tags toe of zorg dat je talentpool up to date is. Ook je e-mailsjablonen kun je makkelijk bijwerken, zodat ze passen bij hoe jij communiceert. Een goede voorbereiding die je later veel tijd en zoekwerk bespaart.
3. Zet automatisering slim in
Automatisering is er niet om je werk te vervangen, maar om je ruimte te geven voor het échte recruitmentwerk: gesprekken voeren, relaties bouwen, beslissingen nemen. Toch benutten veel recruiters hun ATS maar deels als het om automatisering gaat. In de zomer heb je de rust om te kijken welke terugkerende taken je kunt automatiseren. Denk aan het sturen van reminders, updates, of zelfs het automatisch activeren van eerdere kandidaten op basis van nieuwe vacatures.
In ForceFlow kun je aan de slag met workflows: automatiseringsregels die je helpen om terugkerende acties (zoals taggen, e-mails versturen of vacatures archiveren) volledig automatisch te laten verlopen. Je stelt voorwaarden in (zoals 'status = ingevuld') en bepaalt wat er dan moet gebeuren. Hierdoor hou je overzicht, verklein je de kans op fouten en bespaar je tijd bij elke nieuwe stap in je proces.
4. Analyseer je data (en gebruik ‘m)
Je verzamelt waarschijnlijk heel wat data, maar gebruik je die ook écht? In de dagelijkse drukte is het lastig om stil te staan bij wat de cijfers je eigenlijk vertellen. Denk aan vragen als: welke wervingskanalen leveren de beste kandidaten op? Waar haken sollicitanten af in het proces? Hoe lang duurt het gemiddeld om een vacature in te vullen? De zomer is hét moment om dit soort inzichten boven tafel te krijgen. Door nu tijd te nemen voor analyse, kun je na de zomer gerichter werven en sneller bijsturen waar nodig. I
n ForceFlow stel je eigen dashboards samen op basis van de data die voor jóu telt.
5. Bereid je campagnes voor
In september draait alles weer op volle toeren. Kandidaten worden actiever, hiring managers willen snelheid, en jij zit weer in een overvolle agenda. Hoe fijn is het dan als je alvast voorwerk hebt gedaan? Nu is hét moment om vacatureteksten te herschrijven, campagnestrategieën uit te denken en referralacties op te tuigen. Vergeet ook niet alvast nieuwe visuals te laten ontwerpen of content voor je werken-bij pagina in te plannen. Zo kun je straks in één klik live en blijf je je concurrenten een stap voor.
Zet deze zomer slim in
Recruitment slimmer maken begint vaak met even afstand nemen en de juiste knoppen goed zetten. De zomer is daarvoor perfect. Dus: relax en gebruik deze tijd goed, zodat je straks in een fijne workflow doorgaat.
Nieuwsgierig geworden naar ForceFlow? Plan hier gratis een demo in.