Kim Werensteijn
10/31/2022
2 min

Hoe Creatief RPO FairSterk zich onderscheidt: “We bieden het totaalplaatje aan”

10/31/2022
2 min

Aan RPO-bedrijven geen gebrek in Nederland. Als klant vraag je je af welke je moet kiezen en als RPO hoe je genoeg klanten trekt. Rick Reinders vertelt hoe FairSterk zich onderscheidt van de rest en hoe ForceFlow hen in het recruitmentproces ondersteunt.

Hoe ziet dat totaalplaatje eruit?

FairSterk is een creatief RPO-bureau dat recruitment combineert met marketing en communicatie. Het is idee is om bedrijven op de arbeidsmarkt onderscheidend te maken. “Met co-creatie ondersteunen wij onze klanten met het boeien, vinden en binden van personeel”, legt Reinders uit. 

We vragen de klant: “Wie ben je en wat vertel je?”

Dat ondersteunen en begeleiden gebeurt inhouse, bij klanten op locatie. “Een van onze specialisten gaat naar binnen en doet onderzoek naar de huidige situatie om vervolgens de gewenste situatie te schetsen en dit projectmatig te vertalen naar een projectplan. Op recruitment niveau, maar ook HR- en marketing- en communicatie niveau”, licht Reinders toe. “Vervolgens kijken we naar welk verhaal er verteld wordt en of dat wel klopt met de werkelijkheid. Wie ben je echt, waar sta je voor en straal je dat ook uit?” Op basis van deze resultaten rolt FairSterk een recruitmentproces uit, van wervingsacties tot strategie. Alles wordt geoptimaliseerd.

We doen aan recruitment marketing

Optimaliseren kan dus niet wanneer slechts één aspect wordt aangepakt. FairSterk gelooft in gespecialiseerde en gecombineerde kennis, kunde en werkzaamheden in recruitment, marketing en arbeidsmarktcommunicatie. “Wij hebben in principe twee afdelingen: recruitment en communicatie. Deze twee belangrijke pilaren worden vervolgens ondersteund door website developers, videospecialisten, arbeidsmarktexperts en ga zo maar door. Door deze nauwe samenwerking, kunnen wij het totaalpakket aanbieden”, aldus Rick Reinders.

Naast het totaalplaatje ook nog ‘gewoon’ RPO

“We bieden verschillende pakketten aan”, vertelt Reinders verder. “Losse wervings- of communicatievraagstukken pakken wij ook op, maar het liefst doen wij alles in één.” Die optie wordt ook het meest gekozen door klanten en Reinders vindt dat niet meer dan logisch. “Als jij je huis laat verbouwen en een architect denkt alles van A tot Z voor je uit, dan ga je uiteindelijk ook niet zelf aan de haal met de verf en de kwasten.”Dat FairSterk goed is in concepten bedenken en uitwerken moge duidelijk zijn. Losse onderdelen werken minder goed. Je moet als bedrijf één verhaal hebben en eenduidig communiceren. Alles sluit aan bij het totale gedachtegoed. Dat wil echter niet zeggen dat FairSterk alléén dat doet. “Het blijft een feit dat bedrijven ‘gewoon’ nu mensen nodig hebben. Een onderzoek doen en een plan uitwerken duurt wel een paar weken. Daarom voeren wij ook nog normale campagnes uit waar wij onze top recruiters op zetten”, aldus Reinders.


Waar zit vaak het probleem en dus ook de oplossing?

Als Creatief RPO kan FairSterk in veel verschillende keukens een kijkje nemen. Dat levert waardevolle informatie en interessante inzichten op. Want waar hebben mkb’s nou de meeste moeite mee?

Centraliseren van recruitment

“Het eerste wat je wilt doen als recruiter, is het centraliseren van recruitment. Dit kan gemakkelijk met een ATS. Heeft onze klant dit niet in huis, dan implementeren wij ForceFlow”, vertelt Reinders. Met een dergelijk ATS voldoe je niet alleen aan de wet- en regelgeving, maar maak je ook een flinke efficiëntieslag. “Ons doel is dat iedereen op een gebruiksvriendelijke manier, volgens de wet, werkt. Voor ons is gebleken dat ForceFlow hier perfect voor is. Het systeem is gemakkelijk te bedienen en zorgt ervoor dat iedereen binnen de organisatie relevante cv’s en vacatures in kan zien.”“Werkt onze klant met een ander ATS, dan is dat ook prima. Wij gaan gewoon aan de slag en optimaliseren en centraliseren waar dat nodig is”, aldus Reinders.

Duurzaam proces en relatie

Hoe FairSterk zich onderscheidt is ook terug te zien in hun visie. Reinders: “Het is niet ons doel om zoveel mogelijk geld te verdienen aan een klant. Wij willen een duurzame  relatie opbouwen. Dat doe je door te kijken naar de lange termijn. Wat heb je nodig, nu en later, en hoe kunnen wij daar met onze tools op inspelen?”