Kim Werensteijn
06/30/2022
2 min

Klantcase: Hoe juist een klein ATS het verschil maakt voor BlueOn

06/30/2022
2 min

geschreven door Anne Maurits

BlueOn is een executive search bureau die vorig jaar oktober van start is gegaan. BlueOn bemiddelt finance posities binnen ondernemend Nederland. Myk Middendorp vertelt dat de brands Blueon, YellowFinance en OrangeOnly elkaar versterken door consultancy, inhoud en recruitment te combineren. Drie brands samen laten werken is een flinke en mooie klus.

“Wij zijn meteen op zoek gegaan naar een ATS. De andere brands werkten nog met Excel-lijsten dus het werd tijd voor een professioneel systeem.”

Dan de keuze: waar let je op?

Het vinden van het juiste ATS kan een lastig proces zijn. Myk Middendorp wist echter precies wat hij zocht. “Ik ben bewust op zoek gegaan naar een systeem dat pragmatisch en intuïtief werkt. Ik heb veel ervaring met verschillende, grote en dure systemen die een hoop kunnen, maar waarvan een groot deel irrelevant is. Dat moet je niet willen als startend bureau.”

“Toen ik ForceFlow vond, wist ik meteen dat dit is wat ik zocht. Ik werk samen met twee brands die geen ervaring hadden met andere systemen. Juist daarom is het zo belangrijk dat iedereen meteen begrijpt hoe het werkt. Met ForceFlow heb je geen voorkennis nodig; alles spreekt voor zich. En dat voor een schappelijke prijs.”

Boven verwachtingen

Ondanks de lage kosten, presteert ForceFlow boven Myk zijn verwachtingen. De mogelijkheden binnen het systeem en de verschillende functionaliteiten verrasten hem positief. Vooral de optie om kandidaten te taggen, gebruikt BlueOn veel. “Wij organiseren veel events en door onze kandidaten en relaties te labelen, kunnen wij gemakkelijk bepalen wie we waarvoor willen uitnodigen. Ook zorgen de labels voor overzicht, zodat iedereen kan zien wie al benaderd is en wie niet. Dat is handig als je met meerdere mensen én verschillende brands in één systeem werkt.”

Daarnaast zorgt ForceFlow voor een stuk tijdsbesparing voor BlueOn. “De standaard e-mailsjablonen zorgen ervoor dat wij met twee drukken op de knop een mailing eruit kunnen sturen. Het enige wat wij zelf doen is een stuk personalisatie.”

Ook de mogelijkheid om met eenzelfde gebruiker vanuit de verschillende brands te kunnen opereren (bijvoorbeeld mailen) uit naam van dat brand bevalt erg goed. “Door ForceFlow zijn we met drie verschillende labels aan de achterkant één organisatie en kunnen we naar buiten makkelijk communiceren onder de verschillende labels.”

“We zijn een mensenbedrijf, geen systemenbedrijf”

Wat ForceFlow echt onderscheidt van de rest, is de persoonlijke betrokkenheid. “Als ik een vraag heb, reageert Eric-Jan doorgaans binnen 48 uur. Hij heeft altijd een antwoord of tip. Ook tijdens de implementatie van het ATS heeft Eric-Jan ons persoonlijk wegwijs gemaakt. Aan de andere kant is het systeem zo gebruiksvriendelijk, dat je het meeste zelf wel kunt uitzoeken!”

Het is duidelijk dat de gebruiksvriendelijkheid en het gemak waarmee het systeem bestuurt kan worden van groot belang is voor Myk. Doordat je zelf dingen aan kunt passen, zet je het systeem helemaal naar je eigen hand. “Wij hebben verschillende labels, waardoor het belangrijk is om dingen goed af te bakenen. Je kunt zelf invulling geven aan het ATS en bijvoorbeeld bepalen welke gegevens je wel en niet met elkaar deelt.”

Zelf invulling geven aan het ATS gaat verder dan de juiste instellingen kiezen. ForceFlow luistert naar klanten en wilt oprecht een zo goed mogelijk systeem aanbieden. Dat heeft BlueOn ook gemerkt: “Wij wilden graag gegevens exporteren naar een Excel-bestand. Dit hebben wij aangegeven en binnen de kortste keren is die functionaliteit erbij gekomen”, vertelt Myk. “Zulke dingen zorgen ervoor dat je voelt dat ForceFlow betrokken is. Een groter bedrijf kan misschien nóg wel meer, maar persoonlijke betrokkenheid hoort bij dit vak.”